GoLocal i Østrig

En særlig campingferie

Skrevet af Julia | Jun 17, 2024 9:17:02 AM

Leder du efter en speciel slags eventyr? Julia og hendes venner opdagede skjulte naturskatte i Østrig med en GoMore autocamper og platformen Schau aufs Land og talte med venlige værter om bæredygtigt forbrug. Læs hendes usædvanlige rejseberetning her og bliv inspireret!

Vi (det er mig, Julia, og mine to bedste venner) lejede en autocamper på GoMore og rejste gennem to østrigske delstater (Steiermark og Kärnten) i 5 dage. Med hjælp fra Schau aufs Land havde vi ikke kun unikke oplevelser væk fra masseturismen, men udvidede også vores horisonter, nød regionale produkter fra økologiske gårde og lærte vigtige lektioner om bæredygtigt landbrug fra vores venlige værter.

Efter at have overtaget den lejede autocamper fra dens ejer Michael i Graz, udstyrede vi bilen med de vigtigste ting til vores tur, såsom sengelinned, bestik, service og andre køkkenredskaber, og opbevarede vores bagage og campingstole. Der var mere plads i autocamperen, end vi troede!

Derefter satte vi kursen mod vores første stop syd for Graz. Vi tilbragte en rolig nat på en meget flot gård og vågnede om morgenen til en vidunderlig udsigt over de smukke omkringliggende bakker og duften af varme bagværk, som de venlige værter allerede havde forberedt til os.

En skoleklasse besøgte gården den dag, og vi deltog i den pædagogiske rundvisning, hvor vi ikke kun lærte om de forskellige dyr, men også fik lov til at hjælpe med at lave smør.

Vi fortsatte vestpå til en charmerende vingård, hvor vi tog en dukkert i den kølige svømmedam.

Derefter afsluttede vi dagen med en solid, lokal middag og et glas hjemmelavet vin.

Den idylliske plads til vores autocamper lå mellem et blomstrende solsikkefelt og vinranker.

Næste dag bragte gårdpersonalet os friske ribs på deres vej mellem hovedhuset og markerne. Vi snakkede med dem om deres landbrugsmetode og de daglige udfordringer og muligheder, mens vi nød de måske bedste bær, vi nogensinde har smagt.

Vi tilbragte en behagelig køretur gennem smukt landskab til Kärnten til det tredje stop på vores rejse. Ved ankomsten til den familiedrevne gård blev vi straks budt velkommen af den venlige hund Betty.

Selvom ejere af gården er meget travle mennesker, tog de sig tid til at vise os rundt på deres bæredygtige gård og give os udvalgte tips til aktiviteter i det omkringliggende område. Derefter gik vi til en badesø kun 10 minutter væk og nød eftermiddagen i vandet og sommersolen.

Børste tænder og senere have en hyggelig morgenmad med udsigt over hestefolden? Det kunne vi opleve næste dag på vores plads midt i gårdens have i ren solskin. De hjemmelavede marmelader fra gårdbutikken kan varmt anbefales!

Den fjerde og sidste stop på vores rejse førte os tilbage til en traditionel gård i Steiermark. Vi følte straks den kærlige relation mellem vores venlige værter og gæssene, hønsene, kattene, grisene, gederne, æslerne og hestene på gården. Her viser de os, hvordan dyr bør holdes og behandles.

De varme gårdfolk gav os personligt en rundvisning på gården (inklusive kælen med yndige dyreunger), som sluttede med en smagning af den lækre hjemmelavede gedeost. Næste dag fik vi endda lov til at hjælpe med malkningen - en oplevelse der var både sjov og givende såvel som uventet!

Det store finale var en vandretur med gårdens æsler. Derefter fyldte vi op med nogle gode økologiske produkter fra gårdbutikken, før vi satte kursen hjemad til Graz.

Efter at have pakket ud, bragte vi Michael fra GoMore hans fantastiske campingkøretøj tilbage og gav ham en lækker souvenir, et glas økologisk honning fra vores ophold i Kärnten, som han blev meget glad for at modtage.

Schau aufs Land er en digital pitch guide med omkring 2.000 idylliske pladser hos mere end 750 partner virksomheder i Østrig, Italien og Slovenien til camping tæt på naturen på økologiske gårde og andre bæredygtige virksomheder. Med et medlemskab kan du bruge appen til at finde nær-naturlige pladser, hvor du kan campere gratis i 24 timer mod køb i gårdbutikken eller en donation og bruge faciliteterne på stedet. Et billigt alternativ for campister, der ønsker at nyde en autentisk ferie og støtte bæredygtige gårde. Perfekt til din første eller næste campingtur med en autocamper fra GoMore!

Bæredygtighed er et centralt aspekt af både GoMore og Schau aufs Land. Udover emnet bæredygtig rejse ønsker de at bidrage til en større værdsættelse af regionalt og børnevenligt landbrug. Dette er meget i tråd med vores værdier, hvorfor vi varmt anbefaler deres platform til brugere af vores platform baseret på vores egen erfaring.

Så lej en autocamper på GoMore og begiv dig ud på et nyt rejseeventyr.

Del en kommentar med os ved at udfylde formularen nedenfor, hvis du har input til denne oplevelse, eller hvis du kender til andre lokale oplevelser, som vi mangler at anbefale.